15.01.2021

Dersimi Seçiyorum

  2012 yılından başlayarak örgün eğitimlerde seçmeli din eğitimi dersleri okutulmaya başlanmıştır. Bu seçmeli derslerden birisi de ismi ve programı değiştirilen Peygamberimizin Hayatı dersidir.

         Öğretim programları, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 2. maddesinde ifade edilen “Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları” ile “Türk Milli Eğitiminin Temel İlkeleri” esas alınarak hazırlanmıştır.
       Eğitim ve öğretim programlarıyla sürdürülen tüm çalışmalar; okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretim seviyelerinde birbirini tamamlayıcı bir şekilde peygamberimizin hayatı ele alınmaktadır.

          Öğretim programlarında yer alan “kök değerler” şunlardır: adalet, dostluk, dürüstlük, öz denetim, sabır, saygı, sevgi, sorumluluk, vatanseverlik, yardımseverlik. Bu değerler, öğrenme öğretme sürecinde hem kendi başlarına, hem ilişkili olduğu alt değerlerle ve hem de öteki kök değerlerle birlikte ele alınarak hayat bulacaktır.

Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programının Amaçları

         Peygamberler, insanlığın başlangıcından itibaren yüce Allah (c.c.) tarafından hidayet rehberi olarak gönderilmiş seçkin kullardır. İlk insan Hz. Âdem (a.s.) ile başlayan peygamberlik süreci, Hz. Muhammed (s.a.v.) ile tamamlanmıştır. Hz. Muhammed (s.a.v.) kıyamete kadar insanlığın kurtuluşu için tek umuttur. Âlemlere rahmet olan son elçinin gönderiliş amacının en güzel şekilde kavranması; onun doğru bir şekilde tanınması, insanlığa tanıtılması ve örnek alınması ile mümkün olacaktır.
             Kur’an-ı Kerim’de, âlemlere rahmet olan Peygamberimizin güzel ahlakı tamamlamak üzere gönderildiği ve son peygamber olduğu bildirilmekte; ilâhi emir ve yasakları tebliğ ederek fert ve toplumları arındırmakla ve onlara kitap ile hikmeti öğretmekle görevlendirildiği vurgulanmaktadır. Bu nedenle Peygamberimize itaat edilmesi, onun herkesten çok sevilmesi ve örnek alınması gerekmektedir.
       Peygamberimiz herkes için hayatın tamamını kuşatan ideal bir örnektir. Onun, her insanın uygulayabileceği yalınlıkta ve yaşanabilir bir hayat örnekliği vardır. O, Kur’an-ı Kerim’in esaslarını bizzat yaşamış ve bu yönüyle insanlara en güzel model olmuştur.
            Ortaokul-İmam Hatip Ortaokulu Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı geliştirilirken Kur’an-ı Kerim ile hadislerin yanı sıra siyer ve tarih kaynakları esas alınmıştır. Öğretim programı, Peygamberimizin hayatını bir bütün olarak vermek amacıyla hem kronolojik hem de tematik yaklaşımlar kullanılarak hazırlanmıştır.
           Ortaokul-İmam Hatip Ortaokulu Peygamberimizin Hayatı Dersi Öğretim Programı ile 1739 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu’nda yer alan “Türk Millî Eğitiminin Genel Amaçları ve Temel İlkeleri”ne uygun olarak öğrencilerin;
• Peygamberlik kavramını ve peygamberlerin özelliklerini açıklaması,
• Peygamberimizin doğduğu çevrenin genel özelliklerini tanıması,
• Peygamberimizin beşerî ve nebevi yönlerini fark etmesi,
• Peygamberimizin örnek kişiliğini bireysel ve toplumsal açılardan kavraması,
• Peygamberimizi severek kendisine örnek alması,
• Sahabi kavramını ve sahabenin örnekliğini kavraması,
• Kültür ve medeniyetimizdeki peygamber sevgisinin tezahürlerini fark etmesi,
• Peygamberimizin hayatını bütüncül bir yaklaşımla tanıması amaçlanmaktadır.